Pagina's

zaterdag 24 juni 2017

Trots!



Ja deze blogpost heet gewoon 'trots!'. Want ja ik ben ontzettend trots, trots op mezelf! November 2015 werd er gevaarlijk hoge cholesterol bij me vastgesteld. En als ik zeg gevaarlijk, bedoel ik ook echt gevaarlijk. Normaal bel je zelf even naar de dokter voor je bloeduitslag, nou de dokter belde mij en of ik asap wilde langs komen omdat ze wat met me te bespreken had. Ik schrok me een hoedje. Mijn triglyceriden (suikers én koolhydraten die omgezet worden in vetten, bij velen niet zo bekend) hadden een waarde van 977, terwijl de maximum waarde 150 bedraagt. De dokter legde me uit hoe een pancreas crisis aanvoelt en dat ik dan direct naar de spoed zou moeten. Help! Mijn totale cholesterol bedraagde 300, terwijl de maximum waarde 190 bedraagt! En de LDL (slechte cholesterol) was zo hoog dat ze 'em niet konden meten. Alarmerende cijfers dus!
Er lagen wel wat factoren aan de basis:
-bij mij is het erfelijk bepaald. Mijn papa heeft het, mijn opa had het. Ik wist dus dat dit er ooit zat aan te komen.
-Ik stond in die periode onder heel veel stress op mijn vorige job.
-En ik was echt een zoetekauw en ik at bakken (écht bakken) kaas.


Nou wat heeft dit met mijn retro blog te maken? Tja, ik zag dit als een uitdaging en heb mijn voedingsgewoonten drastisch omgegooid. Sinds ik dat gedaan heb, denk ik vaak terug aan mijn job in Bokrijk, terug gaan in de tijd, toen bewerkt voedsel nog niet bestond en dat je enkel pure producten in je mond stopte. Dat is wat ik wilde doen en wat ik nog steeds doe.
Ik kook wel absoluut niet op grootmoeders wijze, we eten nauwelijks aardappelen bijvoorbeeld.


Maar wat eet ik dan wel?
En hoe erg was het vroeger?


Voorheen at ik dagelijks nutella op de boterham, ik dronk bij het avondmaal light frisdrank, ik at elke dag Hollandse kaas op de boterham, maakte wekelijks wel één of andere ovenschotel klaar met kaassaus, al dan niet met gehakt (varkens-runds) want dat aten we ook wekelijks, dronk elke dag nesquick, ging wekelijks een broodje bij de Panos halen met een cécémel er bij, in het weekend trakteerde ik mezelf op tosti's met enkel kaas (veel kaas), dan kocht ik tussendoor nog snoep waar ik op dat moment zin in had (m&m's ofzo), at elke ochtend gesuikerde yoghurt en wekelijks dronk ik wel zeker één warme choco met slagroom en koekje.
Fastfood lovers zijn we nooit geweest, dus we gingen sowieso nooit naar de frituur. We aten wel vaak frietjes op restaurant en sporadisch gingen we wel eens een dürüm uithalen.


Wat ik eet dan nu in de plaats? Eigenlijk is het in stappen gegaan. Het eerste wat ik gedaan heb is, is het schrappen van rood vlees en vervangen door gevogelte en vis. Frisdrank, nesquick, melk, nutella, snoep, kaas, het wekelijkse Panosbezoekje en de warme choco's werden geschrapt. Frisdrank verving ik door water met een smaakje (ongezoet dus, munt is mijn favoriet) en vruchtensapjes.
Ik kocht chocopasta gezoet met alternatieve suikers, melk verving ik door amandelmelk. Dierlijke room kocht ik er voor al niet, maar wisselde nu de soyaroom af met haverrroom en amandelroom. Bakken en braden deden we sowieso al in olijfolie. Gewone mayo verving ik door vegan mayo en ketchup verving ik door een versie gezoet met rijstsiroop. Ik kocht vegan kaas, maar was er niet zo een fan van. Pasta verving ik door courgetti of pasta op basis van linzen, erwten of kikkererwten. Ik kocht volkoren rijst. En ik ontbeet met magere ongezoete yoghurt met crunchy muesli gezoet met stevia.
Maar mijn sauzen kwamen nog steeds uit pakjes en zakjes bijvoorbeeld.


In een tweede fase ging ik ook de toegevoegde suikers aanpakken. Geen sauzen meer uit pakjes. Currysaus is zo easy zonder zakje te maken. In een Knorr zakje zitten 3à4 soorten suiker! Kippenwit is gewoon niet zonder suiker te vinden, dus schrapte ik het van het menu. Bouillonblokjes gebruik ik nog steeds en vond na lang zoeken een merk zonder suiker in Lidl (de groentebouillon). In sommige passata's zit suiker, in andere dan weer niet. Conservenblikken stoppen ze ook suiker in, maar wie zoekt die vindt er ook zonder. Tortilla wraps waren het moeilijkst te vinden zonder suiker, maar ik vond er uiteindelijk bij Albert Heijn.
Ik ging vaker veggie en vegan koken. En ontdekte een heerlijk recept voor vegan kaassaus op basis van geweekte cashewnoten en haverroom. Ik voegde wel voorzichtig terug kaas toe. Op basis van verschillende artikels besloot ik mozzarella, parmezaan, feta en geitenkaas toe te voegen. Bleek geen goed idee te zijn. Mijn LDL steeg terug aanzienlijk. Achteraf is gebleken dat geitenkaas van rauwe melk wél kan (en die bestel ik via Hartenboer bij Stichting Ommersteyn)! Dus dat eet ik nog steeds, maar met mate. 's Avonds at ik meestal nacho's zonder suiker (de naturel versie bevat enkel zout). Ik was nogal fan van gehakt en we aten vaak kippengehakt, maar in deze fase schroefde ik dit ook terug tot één keer per week.


In een derde fase, de laatste fase verving ik ons meergranen brood door echt volkoren brood. Ik was er steeds ten onrechte van uit gegaan dat meergranen brood volkoren is, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. En ging nog strenger letten op mijn koolhydraten, want mijn triglyceriden waren weer lichtjes aan het stijgen. Ik verving rijst door bloemkoolrijst en broccolirijst. Ik verving de nacho's door nootjes. Cashewnoten en pistache noten zijn mijn favoriet. Ik ontdekte een recept om taco's zelf te maken van wortel, havermeel en ei en schrapte de tortillawraps. Ik voegde havermout toe aan het menu, meestal in een hartig gerecht. Zo maak ik vegan gehakt van havermout en gebruik ik havermout in plaats van risottorijst. Havermout leent zich ideaal voor stoofpotjes. Ik werd vegetariër en omdat ik weinig kaas eet, zijn onze avondmalen heel vaak volledig plantaardig. Pesto's of risotto kunnen ook makkelijk zonder kaas. Vruchtensapjes schrapte ik van het menu. Af en toe drink ik nu wel eens een bio limonade, die zijn vaak zonder toegevoegde suikers (zoals de gember limonade van Naturfrisk). Ik ontbijt nu met yoghurt en fruit en maar één keer per week met de Stevia gezoete crunchy muesli. Ik ontdekte de Nakd bars die ik maar af en toe eens eet (want eigenlijk zijn dat ook suikerbommetjes door de dadels). Ik miste mijn warme choco's ontzettend, maar na het toch nog eens te hebben gedronken en moest concluderen dat ik enkel suiker proefde en geen chocolade, was de honger er naar ook weer weg. Ik drink nu elke avond kruidenthee gezoet met zoethout met één (soms twee) blokjes donkere chocolade gezoet met kokosbloesemsuiker (omdat we chocolade met geraffineerde suiker echt gewoon te zoet vinden nu). Vroeger at ik trouwens steeds melkchocolade. We eten regelmatig quiche of hartige taartjes, maar in Lidl bijvoorbeeld vind je bladerdeeg met plantaardig vet in plaats van boter.


Ik ben in november 2015 gestart met medicatie omdat mijn waardes zo gevaarlijk hoog waren. Ik slikte rode rijst tabletten en nam elke avond een Lipanthyl pilletje. Omdat ik ook zo goed op mijn voeding lette waren mijn waarden na drie maanden al volledig onder controle en dus spectaculair gedaald. De dokter stelde voor om de medicatie af te bouwen, om na een half jaar volledig te stoppen met de medicatie. Toen zat ik in de tweede fase, de fase dat ik ook kaas terug op het menu had gezet. LDL steeg terug, dus kaas terug schrappen. Net voor mijn derde fase (toen waren we exact een jaar verder sinds de ontdekking van de hoge cholesterol) waren mijn triglyceriden terug gestegen en ging ik dus ook streng letten op mijn koolhydraten.
En anderhalf jaar later, lettende op suikers/koolhydraten en dierlijke vetten heb ik mijn cholesterol zonder medicatie volledig onder controle! Ik was zo trots op mezelf toen ik de waarden hoorde!
LDL (slechte cholesterol) bedraagt 98 (max is 115), triglyceriden bedraagt 155 (max is 150, dus blijft iets om goed aan te werken), totale bedraagt 188 (max is 190) én de HDL (goede cholesterol) bedraagt 59 (moet boven de 40 zijn). Perfecte waarden dus! Ja het kan!


Maar waarom zonder medicatie, wanneer één pilletje per dag veel makkelijker is?
Ten eerste is die medicatie niet zo onschuldig, van Lipanthyl kan je leverproblemen krijgen.
Ten tweede, die hoge waardes waren een alarmbel. Ik was ongezond bezig. Mijn lichaam was niet gezond. Je hebt maar één lichaam, dat je gans leven mee moet, daar kan je beter zorg voor dragen, toch?


Zondig ik dan nooit? Ja toch wel hoor! Niet vaker dan één keer per week laat ik me verleiden tot een suikerbommetje.Vaak een dessert met chocolade (een moelleux blijft goed scoren) of een ijsje. Maar ik bestel nu ook wel eens een suikervrij ijsje (gezoet met stevia) met verse aardbeien. Guess what? Dat is ook oh zo lekker!


Hoe ziet een doordeweekse dag er dan uit?
-Ik ontbijt met magere ongezoete yoghurt met fruit (meestal banaan, maar ook wel eens kiwi).
-'s Middags eet ik volkoren brood met hummus en komkommer of kerstomaatjes of leftovers van de dag ervoor. Of ik maak zelf een plantaardig smeerseltje op basis van geweekte cashewnoten en zongedroogde tomaatjes.
-'s Avonds eten we een vegetarisch of volledig plantaardig gerecht. Peulvruchten, geitenkaas, noten en eieren dienen als vleesvervanger. Af en toe koop ik nepvlees, heel af en toe eens. Burgers en balletjes maak ik meestal gewoon zelf. We eten veel groenten en steeds brocolli- of bloemkoolrijst, linzenpasta van Albert Heijn (is onze favoriet), worteltaco's, haverrisotto, af en toe volkoren rijst of volkoren couscous, zoete aardappel en heel af en toe ook eens gewone aardappel.
-Thuis drink ik meestel muntwater, op het werk plat water.
-Tussendoor eet ik noten (veel noten, nieuwe verslaving denk ik) en fruit (banaan, nectarine, pruimen). Overdag eet ik meestal cashewnoten, 's avonds voor de tv meestal pistachenoten.
-De dag sluit ik af met thee en mijn blokje chocolade.
-We gaan sowieso één keer per week uiteten. Dan eet ik meestal wel gewone pasta en gebeurt het wel eens dat ik toch feta of ricotta eet. En tja dan ook een dessertje, mijn wekelijkse zoete zonde. Mijn zonde kan ook wel eens frietjes op restaurant zijn, maar dat gebeurt ook maar een paar keer per jaar ;-). En mijn wekelijks biertje (graag een stevig biertje zoals Duvel of Karmeliet) laat ik ook niet schieten ;-)


And believe me, ik eet absoluut niet saai. Ik heb nog nooit zo gevarieerd gegeten. Heb nog nooit zo veel verschillende smaken geproefd. Zo veel dat ik vroeger heerlijk vond, zegt me niets meer. Gewone Hollandse kaas vind ik zelfs niet meer lekker. Nutella nog eens geproefd tijdens een Moederdag ontbijt, maar eigenlijk proefde ik enkel suiker en geen hazelnoten of chocolade, ...
Vroeger bestelde ik één groentenpakket per week bij Hartenboer. Tegenwoordig bestel ik zo'n 2 à 3 pakketten per week + een fruitpakket, iets dat ik vroeger niet bestelde.


Ik voel me goed maar ben er nog niet. Ik ben 9 kilo afgevallen, maar heb nog steeds best wat buikvet en dikke bovenarmen. Ik ben vooral vet kwijt op mijn benen, billen en rug (believe it or not). Maar dat buikvet stoort me, het ongezondste vet zeggen ze, dus dat mag gerust wat minder, nu dat ik graag gewoon gezond wil leven. Dus iets wat ik nu te weinig doe, wil ik aan werken: bewegen! Ik was gestart met pilates, maar ik kreeg de ene ontsteking na de andere: ik zit momenteel met twee tennisellebogen en ontstekingen in beide heupen. Verdict: vitamine B12 tekort. Ik ben deze week gestart met injecties. Tot midden november. Dan wordt nagegaan of ik een opnameprobleem heb (dus dan kan ik het niet uit voeding of supplementen halen) en levenslang die injecties moet krijgen, daar is nu wel vermoeden naar. Dus eerst vitamine B12 terug opbouwen alvorens te gaan sporten. Dus ook dit komt goed!


Ik hoop dat deze (ellenlange, sorry!) post ook anderen kan inspireren zorg te dragen voor dat éne lichaam dat ons gegeven is.


Wie nieuwsgierig is naar wat we zoal dan eten (want hubby is ook blij met deze gezonde ommezwaai), op mijn Instagram account post ik zeer regelmatig mijn smakelijke gerechtjes. Ik kook heel graag en test toch gemiddeld 4 nieuwe receptjes uit per week.


Ik wil besluiten met enkele tips:
-om al dat lekkers te kopen hoef je geen vreemde supermarkten op te zoeken. Ik doe mijn boodschappen in Lidl en Albert Heijn (bij de Appie vind je zelfs de bloemkool- en broccolirijst voorverpakt!). De met Stevia gezoete crunchy muesli vond ik bij Delhaize (en sla dan een voorraadje in). Haverroom en amandelroom vind je wel niet zo maar in de supermarkt en koop ik bij Bioplanet. Daar koop ik ook vaak iets van Provamel, omdat ik niet zo een fan ben van Alpro Soya (die pleuren bijna overal suiker in). Groenten, fruit, geitenkaas en eieren bestel ik via Hartenboer en wordt geleverd bij  het lokale voedselteam. Geen gekke toestanden dus om aan je gezond eten te geraken. Dus dat mag geen drempel zijn.
-4 nieuwe recepten uitproberen hoeft natuurlijk ook niet en bij weinig tijd is een pesto altijd een goede optie! Ik heb verschillende pestorecepten: met munt, spinazie, zongedroogde tomaten, boerenkool, veldsla, geroosterde paprika (uit glazen pot) en basilicum uiteraard. In een wip en knip klaar! En je kan variëren met noten, walnoten doen het ook goed in pesto.
-recepten zoek ik via Pinterest en facebookpagina's zoals Bosh en Tasty en via de groentenwijzer van De Wassende Maan.
-schrap niet alle vetten uit je voedingspatroon, dat heeft je lichaam nodig. Goede vetten vind je in: olijfolie, vette vis (als je die nog eet), avocado (onlangs kocht ik avocado-olie) en noten.
-havermout is echt een superfood en verlaagt zelfs de cholesterol. Daarom kocht ik het boek 'Heerlijke Havermout' met recepten voor ontbijt, lunch, diner én dessert. Allemaal lactosevrij, mét havermout en helemaal plantaardig. Dit boek is echt een uitkomst als je niet houdt van de typische havermoutpap in de ochtend (zoals ik).
-wie suiker wil minderen moet beseffen dat suiker bijna overal inzit, maar dat er even veel alternatieven bestaan zonder suiker. In de beginfase las ik elk eticket, nu weet ik ondertussen wel waar suiker in zit en waar niet. Benamingen van suiker zijn ook zeer divers en gaan van suiker naar dextrose, fructose, glucose tot maltodextrine, om maar enkele te noemen. Ik eet nog suiker (maar liefst zo weinig mogelijk, en zeker zo min mogelijk geraffineerd), maar voeg het nu zelf steeds bewust toe en koop geen producten meer waar het al in zit. Zo heb je er zelf controle over.
-en misschien de belangrijkste tip: ieder doet het op zijn/haar eigen manier én tempo. Ik geloof absoluut niet in diëten. Ik ben niet op dieet, ik veranderde van eetgewoonten. Het heeft me anderhalf jaar geduurd om dit echt op punt te krijgen, maar dat is niet erg, zo lang je het doel voor ogen houdt.

1 opmerking:

  1. Heb dit met plezier gelezen!
    Je hebt dat super gedaan!
    Ben heel trots op jou!

    BeantwoordenVerwijderen