Pagina's

donderdag 15 november 2012

Weekmenu: Week 46

Deze week aten we Marokkaans en Grieks.
Maandag kwam mijn nichtje op bezoek, zij knipte mijne froe bij, ik kookte lekker! :-)
Ik maakte tajine met kip en abrikozen.
1 ui aanstoven met geraspte gember in de tajine en de kippendijen even aanbakken. Ondertussen laat je de gedroogde abrikozen in water weken. Je voegt toe aan de tajine: blik gepelde tomaten, 2 eetlepels honing, rozemarijn, cayennepeper, peper, zout, de geweekte abrikozen en wat bouillon tot de abrikozen onder vocht staan. Je brengt alles eerst aan de kook en laat het dan 40 minuutjes stoven op matig vuur. Ik maakte er een salade bij van ijsbergsla, komkommer, rode paprika en fetakaas. Kruiden met peper, zout en tijm. Vinaigrette van olijfolie, citroensap en ahornsiroop. Ik serveerde er couscous bij bijgekruid met zout en een beetje boter (Alpro Soya bakken en braden).

Gisteren aten mijn schoonouders mee. Maar voor ik startte met koken verwende ik mezelf eerst met een lekker aperitiefje, daar kan ik zo van genieten. Af en toe drink ik een rode porto tijdens het koken, maar gisteren nam ik de tijd om even echt te aperitieven vooraleer ik ging koken ;-)
We aten Griekse quiche, een eigen receptje gebaseerd op een bestaand recept uit het boek Da's pas koken, Grieks. Het eigen receptje is toevallig ontstaan omdat ik ne keer niet alle juiste ingrediënten vond.


Je bakt 1 prei in ringen gesneden aan met 2 teentjes knoflook gecrusht. Ondertussen wok je 500g spinazie. Je laat de spinazie goed uitlekken. Je bakt 500g kippenblokjes in wat olijfolie, bijkruiden met peper en zout. Je mengt 3 eieren met 60ml room (Alpro Soya Cuisine), 2 rode paprika in blokjes gesneden, 50g groene olijven in ringen gesneden, de prei met knoflook, de uitgelekte spinazie grof gehakt, de kip, 100g fetakaas, peper, peterselie en oregano. 45 minuten in de oven op 180°C. Ik serveerde er een salade bij van ijsbergsla, artisjokharten, groene olijven, fetakaas, komkommer en rode paprika. Bijkruiden met peper, zout en oregano. Vinaigrette van citroensap, olijfolie en ahornsiroop.

Zo iets smaakt! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten