Pagina's

woensdag 11 juli 2012

Museumtip: Vlaams Mijnmuseum

Vakantie is voor mij ook cultureel genieten! Wat interessante museumpjes bezoeken met mijn vriendin Mich (zoals ook hier), heerlijk vind ik dat!
Met Manifesta zo dicht bij huis kreeg ik goesting om ook andere mijnsites in Limburg te bezoeken. Ik woon ook in een mijngemeente, mijn opa, nonkel en schoonvader hebben nog gewerkt in de mijn, dus mijn interesse is sowieso groot. En op mijn werk, ondersteunden mijn collega en ik de uitwerking van een boeiend programma van enkele van onze vrijwilligers in teken van Manifesta, het programma vind je trouwens hier: vtbKultuur Limburg
We bezochten eerst het Mijnmuseum in Beringen. Manifesta, C-mine expeditie en het rode dradenweb in Maasmechelen staan nog op het 'te-bezoeken-lijstje.'

Het Mijnmuseum in Beringen werd onlangs helemaal vernieuwd en de ondergrond simulatie is zeker de moeite. De ondergrond simulatie is telkens met gids te bezoeken dagelijks van maandag tot zondag om 11u, 13u en 15u. De gids is trouwens een ex-mijnwerker. Je ervaart de (oorverdovende) geluiden, de duisternis, het benauwde gevoel, ... De gids vertelt je de verhalen over de mijnwerkers en hoe belangrijk (licht en geluid) signalen waren in de donkere gangen. Signalen (niet alleen met licht en geluid) waren trouwens erg belangrijk in deze gevaarlijke gangen:

Zeker een aanrader dus! Ook voor kinderen is dit een heel leuk museum!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten