Pagina's

donderdag 12 juli 2012

Huishoudtip

Hier een tipje voor in huis. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar met die warmte af en toe hebben we hier op ons appartementje makkelijk last van onfrisse vuilbakgeurtjes. Niet zo leuk dus. (je riekt het trouwens enkel als je de vuilbakjes opent, maar dan nog vinden we zoiets erg storend).
Een goede oplossing is het volgende:
sprenkel enkele druppeltjes etherische oliën op een velletje (of 2) keukenrol en leg dit onderaan het vuilbakje en doe daar bovenop je vuilzakje en tada heerlijke geuren komen je tegenmoet bij het openen van de vuilbak/afvalemmer.
Ik gebruikte de volgende olietjes:
-tea tree: werkt anti-bacterieel
-lavendel: verdrijft nare geurtjes
-lemon-grass: zorgt voor een extra frisse toets

Etherische oliën vind je bij:
-Essenza (of De Tuinen in Nederland). Het huismerk (rechts op de foto) en Ladrome zijn aan te raden.
-Welness Academie, daar vind je het merk Biotikos (midden op de foto)
-Réserve Naturelle (links op de foto)

Van deze merken ben ik erg tevreden, dat zijn 100% pure etherische oliën zonder synthetische geurstoffen toegevoegd (dit is wel vaak zo bij geuroliën). Het kan wel best prijzig zijn, maar je komt erg lang toe met zo'n olietje (je hebt maar enkele druppeltjes nodig per keer dat je ze gebruikt). 1à2 jaar met dunne olie, tot 10 jaar met dikke olie (bijvoorbeeld patchouli is een erg dikke olie). Moest je olietjes in huis halen let dan wel op dat je ze niet onverdund op je huid aanbrengt, dit kan voor irritaties zorgen. Altijd verdunnen met een basisolie zoals druivenpitolie, olijfolie, amandelolie... Maar niet met water!

En hoe weet ik dat hier nu allemaal, awel ooit volgde ik de cursus Aromatherapie aan de Welness Academie :-). Ik werk trouwens veel met etherische oliën: ik maak zelf zalfjes en massageolie en verdamp ze regelmatig. Maar daarover later meer!

2 opmerkingen:

  1. tegen dat ik mijne vuilzak uit de vuilbak haal heeft die zich helemaal vacuüm gezogen... ik vrees dat oliedruppeltjes onderaan dit vacuüm geen effect gaan hebben.

    soit, it's worth the try. mag ik ook massageolie van the body shop gebruiken? :-)
    anders komt ge ne keer langs met uw potje patchouli - en vergeet philootje dan niet mee te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ge kunt de velletjes keukenrol ook onderaan het vuilzakje gooien (eventueel als een propje) :-). Massageolie zal niet veel helpen vrees ik, dat is niet echt geconcentreerd en zal wel iets geuren maar niet genoeg. Maar goed, ik zal eens met mijn olieke langs komen :-)

      Verwijderen