Pagina's

zondag 17 juni 2012

Weekmenu: week 24

Dit weekend is het echt een smulweekend! Gisteren (met dat regenweer) de hele dag achter de kookpotten gestaan en tussendoor nog even de tijd genomen om mijn haar bij te kleuren (over da nieuw kleurke volgende week meer!). Er stond soep, quiche en dessert op't menu.
Maar ook de woensdag was een toppertje en laten we bij het begin beginnen, de woensdag dus.
Woensdag kwamen de schoonouders eten en heb ik voor het eerst vogelnestjes gemaakt. Ik vind dat zo geweldig lekker en ik heb het voor het eerst gegeten bij mijn schoonouders toen we ne keer samen de DVD's van 'Van Vlees en Bloed' waren aan't kijken en ik er uitfloepte dat me dat heel lekker leek (het is het lievelingsgerecht van de zoon Luc Vangenechten in de serie) En zo het geschiedde, de volgende avond stonden er vogelnestjes op't menu, ma zo lekker!

Ik haalde het gerecht uit het leuke gratis boekje van 'Versele-Laga', 'Eitje lekkernijtje'.
Je hebt nodig voor 4 personen:
voor de vogelnestjes:
-4 eieren + 1 extra eitje
-500g gemengd gehakt
-peper en zout
-2 el paneermeel
-nootmuskaat
-boter

voor de tomatensaus:
-olijfolie
-2 gesnipperde uien
-80g geconcentreerde tomatenpuree
-1 tl sambal
-5 cl rode wijn
-800 g tomatenvlees of -blokjes uit blik
-verse basilicum, verse tijm, verse oregano en verse peterselie (ik gebruikte platte en gekrulde peterselie)
-peper en zout
-zure room

Hier het recept (klik op de foto om hem groter te zien):
En hier mijn schoon gelukte vogelnestjes, niet slecht voor ne eerste keer me dunkt ;-):
We aten er kroketjes en appelmoes bij, smullen!

Dan het lekkere weekend!
We beginnen met de soep! De pulp die overblijft van de tomatensaus voor de vogelnestjes, bewaar je best in de koelkast anders kan je mijn tomatensoepje niet maken. Nu ik lees net dat de saus eerst gemixt moest worden en dan gezeefd, ik heb precies over dat mixen heen gelezen en de saus met stukjes enal gezeefd wat dus veel rest gaf en ik het jammer vond dit weg te smijten en zo zie je maar hoe nieuwe ideeën ontstaan!
De soep:
-de pulp van de tomatensaus
-verse kruidenmix: peterselie (de 2 soorten), oregano, basilicum, tijm
-1 prei
-1 l water met bouillonblokjes (2 tal)

Je laat eerst het water samen met de bouillonblokjes en de prei tien minuten koken, op't eind van de kooktijd voeg je de verse kruiden al toe.
Na die tien minuutjes voeg je de tomatenpulp toe en laat je de soep pruttelen op een laag vuurtje. Soep mixen en eventueel bijkruiden met peper en zout. Soep serveren met wat zure room. Aanvallen!
Dan de quiche, ook hier komt het recept uit 'Eitje lekkernijtje'.
Je hebt nodig:
-kruimeldeeg
-1 broccoli
-2 eieren
-1 flesje room van circa 20 cl
-peper
-zout
-1 koffielepel gedroogde dille (niet in huis, ik gebruikte gedroogde peterselie)
-200 g gerookte zalm (en ik gebruikte ook 200g tonijn uit blik)
-kerstomaatjes

Het recept (klik op de foto):

Omdat Robin geen zalmfan is, maakte ik een half-half quiche. Een helft zalm, de andere helft tonijn.
Het resultaat (een tonijnstukje):
Heerlijk was het!
En dan nu het dessert!
Broodpudding volgens het recept van Villa Lisa met hier en daar wat aanpassingen.
Hier lagen wat fragipannecakejes uit de Lidl die maar niet opgeraakten en zo ontstond het idee om broodpudding te maken.
Ik had in huis en gebruikte:
-3 fragipannecakejes
-circa 200g oud brood
-100g suiker
-2 eieren
-kaneel
-gedroogde veenbessen
-400ml melk

Voor de afwerking:
-Alpro Soya opkloproom
-een snuifje kaneel

De werkwijze vind je via bovenstaande link naar Villa Lisa's blog.
Hier nog wat kiekjes van mijn ingrediënten:

de honderd gram suiker

Zo kwam ie uit de oven (ik mengde de veenbessen in't geheel, maar strooide er ook wat bovenop voor het zicht):

En dan 's avonds voor het bezoek serveerde ik het zo:

Oh wat hebben we gesmuld!
En wat doen we vandaag op zo'n schone dag? Naar de Stockverkoop van Paplou en dezen avond, dezen avond eten we al dat lekkers van gister nog eens!
Geniet van jullie zondag!



1 opmerking:

  1. Seg amai!!! Zo lekker allemaal!!!!
    Je bent echt een super kokkin!!!
    Moet die broodpudding eens proberen, want ik heb dat nog nooit gegeten!
    Ziet er in elk geval héél lekker uit!!
    Groetjes xxx

    BeantwoordenVerwijderen