Pagina's

zaterdag 9 juni 2012

Weekmenu: week 23

Het toppertje van deze week: varkenshaasje met een eigen marinade met asperges op Lore's Vlaamse wijze!
Voor het recept van de marinade houd ik jullie nog even in spanning... ;-)
Eerst de asperges op Lore's Vlaamse wijze. Ik baseerde me op het aloud bekende recept van asperges op Vlaamse wijze: witte asperges met een verkruimeld ei er op en gesmolten boter. Ik deed er mijn eigen ding mee, zie hier:
Ik gebruikte groene asperges in plaats van witte (géén schilwerk + ik vind ze stiekem lekkerder) en de gewone boter werd vervangen door kruidenboter. Een volledig rolletje kruidenboter (uit de Lidl) werd au bain-marie gesmolten in mijn eigenste 'au bain-marie pannetje', maar zo handig!
(pannetje komt van Ikea)

Dan het varkenshaasje en mijn eigenste marinade. Deze producten gebruikte ik voor de marinade:
Je ziet van links naar rechts en van achter naar voor:
-olie: olijfolie vormde de basis (de bodem van een soepbord bedekken met olie)
-ahornsiroop: een eetlepel ongeveer toevoegen
-azijn: een scheutje, laten we zeggen 1 à 2 koffielepels
-Maaslands Kruidenzout: op basis van zeezout met toegevoegde kruiden zoals tijm, wilde marjolein, laurier, salie, peper, kaasjeskruid bloem en zonnebloemolie
-Nomu Spanish Rub: speciaal voor marinades met paprikapoeder, chilli, oregano, basilicum, saffraan en komijn. Dit gebruikte ik niet te veel, want dit kan het erg pikant maken (zo'n 1 à 2 koffielepels)
-honing: vloeibare honing, ook zo'n 1 à 2 koffielepels
-het zakje vooraan is kruidenmix voor Griekse souvlaki's te kruiden en ik weet begot niet wat er in zit ;-) (ooit gekocht bij de kruidenman op de markt)

Je mengt bovenstaande ingrediënten (of een variatie er op) tot een smeuïg geheel (liefst in een ronde schaal of diep bord) en haalt het varkenshaasje er door tot dat al de marinade goed op het vlees zit.
Je botert een ovenschaal in met wat kruidenboter (van de asperges) en laat het langzaam garen in een oven op 190° C voor 40 minuten (na 20 minuten draai je het varkenshaasje eens om).
Zie hier het overheerlijke resultaat:
Nog beter zou zijn om het vlees een nachtje in de marinade te laten rusten, maar het was een ingeving van't moment, dan gaat zoiets natuurlijk niet ;-).
Ik serveerde er rode aardappeltjes in de schil uit de oven bij. Rode aardappelen met schil goed wassen, in dunne schijfjes of kleine blokjes of reepjes snijden. Kruiden met Maaslands Kruidenzout (of ook lekker met peper, zout, tijm en marjolein) en verdelen over een platte ovenschaal ingeboterd met kruidenboter. Je zet ze samen met het varkenshaasje voor 40 minuten in de oven.

Wij vonden het alvast overheerlijk! Misschien wordt dit wel voor jullie morgen een 'Vaderdag recept'? ;-)


1 opmerking: