Pagina's

zondag 6 mei 2012

Weekmenu: week 18

Het weekmenu:
Dinsdag en woensdag waren veggiedagen. Donderdag normaal gezien ook, maar zo veel veggiedagen zag Robin direct nog niet zitten, dus het gerecht van donderdag wordt naar volgende week verschoven.
Dinsdag was een heerlijke zonnige dag. De dag begon met een super lekkere brunch (wat van dinsdag een halve veggiedag maakte). Robin's heerlijke wentelteefjes met ontbijtspek en ahornsiroop. Smullen!

Na het genieten van het zonnetje met het liefje (pootje baden in de Maas, wandelen in het idyllische Leut, ijsje eten bij Mario's Ice) maakte ik een overheerlijke quiche met geitenkaas zomaar gevonden op de website van Libelle Lekker. Amai en daar staan veel lekkere gerechten op, ook veel veggie gerechten. Echt een aanrader.
Hier het gerechtje: quiche met geitenkaas en spinazie. Natuurlijk sleutelde ik weer wat aan het recept. Ik had nog spinazie met room in de diepvries liggen, dus ik gebruikte dat, maar om het beslag dan niet te nat te hebben gebruikte ik veel minder room dan die 200 ml. Ik gok zo'n 50 ml in de plaats (wel Alpro Soya Room light). Ook voegde ik iets meer zongedroogde tomaatjes toe en bestrooide het gerecht voor dat het de oven in ging met ietsje extra geraspte kaas, een beetje honing en pijnboompitjes.
Tada, mijn versie:


Donderdag was uiteindelijk geen veggiedag, maar maakte ik een pasta met spekjes, Boursin cuisine en courgette.
Je hebt nodig:
-2 pakjes spekjes
-2 courgetten
-het overschotje van de zongedroogde tomaatjes van dinsdag (een goede handvol of naar smaak)
-handvol pijnboompitten
-1 ui
-2 teentjes knoflook
-potje Boursin Cuisine fijne kruiden en look
-een scheutje Alpro Soya Room (light)
-500 g spaghetti

Je bakt spekjes, knoflook (gecrusht), ui (fijn gesneden) en pijnboompitten aan in een grote koekenpan of wok (ik gebruikte de wok). Ondertussen kook je de spaghetti. Wanneer alles bruinig is gebakken voeg je de courgetten toe in blokjes gesneden en de zongedroogde tomaatjes in stukjes. Wanneer de courgette gaar is voeg je de Boursin toe, alles goed roeren, spaghetti toevoegen en uiteindelijk afwerken met een beetje room.
Ik kruidde met peper, zout, bieslook en peterselie.
En zeggen dat dit gerecht gewoon zomaar een inspiratie was van de dag (voorraadkast open trekken en kijken wat er in staat ;-)).
Gisteren (zaterdag) was ook de moeite! Quiche met asperges ook van de website van Libelle Lekker. Ik gebruikte enkel groene asperges, omdat ik geen goesting had om de witte te schillen (maar ondertussen ben ik iets heel lekkers van plan met de witte asperges). Hier sleutelde ik niet echt aan het recept. Ook weer 4 eieren en 200ml room gebruikt, 1 bussel groene asperges en Italiaanse gerapste kaas (op gevoel). Kruiden met peper en zout en ik voegde nog wat peterselie toe.
We aten er gewoon een stukje vlees bij (Cordon Blue) met een beetje tartaarsaus dat er wonderwel heel lekker bij past!

En hoe gaan jullie van deze zondag genieten?
Ik ga een kijkje nemen op Bazaar Bizar en er na genieten van mijn heerlijk zelf gebakken muffins op het verjaardagsfeestje van mijn nicht.
Volgens mij zijn ze dodelijk, kijk maar:
Het recept vind je hier (uit het boekje 'Simpelweg Lekker: Muffins'):
Hier moest ik wel aan het recept sleutelen, want ik kreeg gisteravond pas het idee deze muffins te maken en ik had niet alle ingrediĆ«nten in huis. De 100g grof gehakte melkchocolade werd 200 g grof gehakte chocolade paaseitjes en pralines (die maar niet wilden opgeraken) en 6 el cacao werd vervangen door Nesquick. Boter vervang ik sowieso altijd door Alpro Soya bakken en braden en ik gebruikte magere melk. Oh dit zijn caloriebommetjes! Maar naar het schijnt is 6 mei anti-dieet dag, dus dan komt het toch nog goed.

Geniet van jullie zondag!

Ps: soms willen de links in mijn posts niet echt werken en krijgen ze geen alternatief tekstkleurtje (geen idee waar dit aan ligt). Wanneer ik verwijs naar iets (website, plaats, boek, blog) zijn dit meestal links! Hier wilden de links naar 'Mario's Ice' en 'Bazaar Bizar' niet in de juiste tekstkleur verschijnen, maar het zijn wel degelijk links. Je kan er dus gewoon op klikken! Dit geldt trouwens ook voor al mijn vorige blogposts hoor. Veel 'klikplezier' ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten