Pagina's

zondag 22 april 2012

Weekmenu: week 16

Ah week 16, een 'traditionele' én decadente week! Ja, moet kunnen. Het traditionele zat 'em hier in: donderdag was veggiedag (niet dat dit al zo'n ingeburgerde traditie is, maar dat zou wel mooi zijn!) en vrijdag visdag. Het decadente was het vaak tweemaal per dag 'warm eten'.... (en soms zelfs al met een glaasje wijn zo maar al op de middag door de week!).

Hier issie:
Maandag hebben we gesmuld van Robin's pannenkoeken. Ik vind namelijk dat Robin geweldig goed pannenkoeken kan maken! Hij maakt het deeg altijd op gevoel (de hoeveelheden bloem, melk, ei dus), maar het smaakt altijd even geweldig! Nu waren het pannenkoeken met spek en appel. Hij sneed ontbijtspek in kleine stukjes, idem dito de appel. Bakte alles even aan in wat Alpro Soya bakken en braden, mengde het daarna onder het deeg in de beslagkom en dan per pannenkoek één grote pollepel de pan in. Smullen! Wij deden op de pannenkoeken ahornsiroop, Luikse siroop en cassonadesuiker (de lichtbruine vind ik zo njammie!).
Vanaf donderdag heb ik wat gerechten uit wat kookboeken gemaakt. Het veggiegerecht op donderdag kwam uit mijn nieuw boek (gescoord op het Boekenfestijn in Mechelen) "Succesvol koken, vegetarische gerechten". Ik maakte de soyabonenmoussaka.
Ziet er lekker uit hè?! ;-)
Nu ik heb wel wat gesleuteld aan het recept, hier het origineel:
In de supermarkt vond ik niet direct soyabonen (ja ik moet eens naar een natuurvoedingszaak gaan) en kocht kikkererwten in de plaats. Dus we aten eigenlijk kikkererwtenmoussaka. De peterselie werd vervangen door bieslook en de geraspte belegen kaas door jonge kaas. Ook voegde ik peper en zout toe en nog vonden we het gerecht wat 'flauw' smaken.
Ik vond de vulling erg lekker, maar het leek ons beide lekkerder met courgette (de aubergine was soms wat 'taai'). En het was meer een voorgerecht dan een hoofdgerecht leek ons. Ik serveerde er wel een gemengde salade bij en ovenverse broodjes.

Vrijdag visdag! Krab met groene rijst, maar ook hier sleutelde ik aan het recept en het werd uiteindelijk krab met rode rijst ;-).
Gerechtje komt uit dit boek: Mexicaanse Lekkernijen (ook gescoord op het Boekenfestijn).
Hier het origineel gerecht:
Hier werd de koriander vervangen door bieslook en tomatillo's vond ik ook niet direct in de supermarkt (ik wist totaal niet wat het was, ik moest het eerst googlen vooraleer ik naar de supermarkt ging, het wordt omschreven als een Zuid-Amerikaanse vrucht lijkend op iets tussen tomaat en kruisbes) en werden vervangen door gepelde tomaten uit blik. De tip om (risitto)rijst eerst 15 minuten te laten weken in heet water is echt een geweldige tip! De rijst plakt inderdaad niet en de risotto is makkelijk om te bereiden (absorbeert het vocht makkelijker). Robin en ik concludeerden na dit gerecht dat we misschien toch niet zo'n krabliefhebbers zijn. ;-)

Dan gisteren (en vandaag smullen we er ook nog van) zelfgemaakte lasagna. Wat een werk (ja het was mijn allereerste keer ;-)), maar het is het oh zo waard! Héérlijk!
Naar Piet's recept:

Ik kruidde het gerecht wel iets anders: peper, zout, tijm, rozemarijn, basilicum en oregano. De tip van dikke sauzen zeker opvolgen, zo krijg je een heerlijk smeuïge lasagna (zonder loperige saus)! Echt top!

 Ovenverse broodjes



Het is trouwens altijd gezellig tijdens het opmaken van mijn weekmenuposten ;-)
Ofwel controleert Moppie alles:

Ofwel komt Pietie (één van de duifjes van mijn schoonmama) kijken hoe gezellig het hier binnen is:

Maar nu wil Moppie gewoon slapen in haar hangmatje, want ja luie zondagen zijn leuk! ;-)
Geniet van jullie zondag!

1 opmerking:

  1. Amai!!!! Lekker, lekker allemaal!!!!!
    En dan nog eens zo gezellig......duifje aan het raam, Moppie met de neus in het kookboek!!!
    Die voelen zich goed bij jou!!
    En dat komt gewoon doordat je zo'n lieve, gezellige meid zijt!
    Ik ga zeker eens je gerechten proberen!!!
    Groetjes xxx

    BeantwoordenVerwijderen