Pagina's

maandag 16 april 2012

Weekmenu: week 15

Tada, hier is 'em:
In de tweede helft van de week werd hier en daar wat verschoven. Donderdag aten we geen eend, maar aten we lasagna uit de diepvries en leftover van woensdag. Vrijdag aten we geen pannenkoeken (die eten we vanavond), maar werden we uitgenodigd bij mijn schoonouders voor spaghetti en zondag aten we dan de eend.

De toppertjes van deze week: peer met roquefortsaus en biefstuk met roquefortsaus, Robin's pasta, spaghetti Carbonara en de eendenborstfilet met appel en pommes dauphines. Wat een week! ;-)
Laten we beginnen met Paasmaandag, nog een beetje feestdagachtig, dus extra lekker eten op tafel. Ik had nog wat roquefort in mijn diepvries zitten uit Week 13.
Ah ideaal dus voor een sauske zei mijn papa en ik vond het een geweldig idee!
Als voorgerecht een salade met peer, noten en roquefortsaus.
Salade kruid je met peper en zout en wat balsamico-azijn. Peren uit blik bak je even aan in wat olijfolie, voegt er wat van de notenmix bij en een beetje honing. De peren en noten leg je alvast op de salade en je gebruikt dezelfde (hete) pan voor de roquefort te smelten en aan te lengen met Alpro Soya room. Je overgiet de peren met de saus en smullen maar. Poepsimpel dus! ;-)




Dan de biefstukjes. Ik heb gekozen voor minutesteaks. Die kruid je met peper en zout en laat je naar eigen goesting aanbakken in de pan in wat olijfolie. Warmhouden in de oven en weer dezelfde pan gebruiken om de roquefort te smelten en aan te lengen met Alpro Soya room. Ik serveerde het met een gemengde salade (rode paprika, ijsbergsla en komkommer) en rode aardappeltjes met rozemarijn uit de oven (kant en klaar uit de Lidl).
Bij beide gerechten moet je zelf bepalen hoeveel roquefort je gebruikt, want deze heeft een sterke smaak! Ik gebruikte voor beide sauzen samen één pakje Alpro Soya room.

Woensdag werd ik in de 'watten gelegd' ;-), Robin (mijn vriend) heeft toen zijn heerlijke specialiteit klaar gemaakt! Smullen!
Kipblokjes (Robin neemt altijd kipfilethaasje) aanbakken, kruiden met peper, zout, tijm, basilicum en rozemarijn. Wanneer de kip gaar is overgiet je het met een mengsel van ahornsiroop en honing (vooraf even mengen in een apart kommetje). Zo karameliseer je de kip. Nu niet meer te lang laten bakken!
De saus is een kaassaus met spinazie. De basis van de saus is Knorr Witte saus (moet je aanlengen met melk, hoeveelheid staat op de verpakking!), hier in smelt je geraspte kaas, tot je een smeuïge homogene saus krijgt. Dan voeg je de spinazie met room (uit de diepvries, maar laat het eerst ontdooien!) toe en roert goed. Op twee pakjes Knorr saus heb je één pak spinazie met room nodig.
De kip en spinaziesaus serveer je best met pasta.

Dan het weekend! Dat was smullen!
De spaghetti Carbonara is een recept naar Piet ;-) (jaaaaaaa, Huysentruyt)
Hij serveert het met een rauw ei, ik met een gekookt.
Zijn versie:



En mijn versie met het gekookte ei:

En dan last but not least, de eendenborstfilet met appeltjes en zelfgemaakte pommes dauphines, ook uit Piet's tweede S.O.S. boek :-)
Overheerlijk recept trouwens én het kan niet mislukken!



Reken wel op zo'n twee uur à twee uur en een half voor de bereiding! Het is een heel werkje om de dauphines zelf te maken en de eend moet ook langzaam garen. Wanneer je de appeltjes in dezelfde pan maakt als de eend, zet de eend dan even in een voorverwarmde oven op 100°C afgedekt met alluminiumfolie, anders koelt deze te veel af.

Smakelijk! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten